Tizennegyedik hét - hétfő

Felmentem a várba, majd a városba. Ebből áll a napom. Veszprémben is elkülönül a város a vártól, azaz a vár a várostól - lévén a vár a korábbi építmény.

Tartok tőle, hogy néhány egykor írt sorom felelőssé tesz egy, eredetileg a múltamhoz tartozó fogalomnak a jelenemhez csatolásáért. Attól is tartok, hogy e, a csatolás pillanatától legitimnek tűnő kapcsolódás során valamelyest meggondolatlanul jártam el, és egyszerre tettem és mondtam túl sokat és túl keveset. Nyugtalanít, hogy az egyik térkép benne van a másikban. Hogy ama ezeregy éjszaka benne rejlik az Ezeregyéjszaka meséje című műben.

André Gide A pénzhamisítók című művében az egyik szereplő, Édouard naplót vezet, s ebben arról ír, éppen regényét alkotja, amelynek a címe: A pénzhamisítók, azaz tiszta regényt alkot, és ez is nyugtalanít. Ha egy festményen Jeromos saját koponyáját nézi, az is kiderülhet, miként Borghes állította, hogy én, mint olvasó nem vagyok több, mint fikció, és e nyugtalanság arra késztet.

Vissza kell térnem a kiindulóponthoz. Attól tartok, végül is: Veszprém nincs meg nélkülem, szüksége van rám, a létezéséhez kellek.

(A képek tavalyiak; a rajtuk látható dolgok nem.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése