Tizenötödik hét - kedd

Most fejeztem be Lawrence Weschler David Hockneyról írt - True to Life: Twenty-Five Years of Conversations with David Hockney című - könyvét. Weschler gondolatokkal teli leírása évtizedeken át követi Hockneyt, amint a művész fáradhatatlanul keresi az életteli megjelenítés lehetőségét, egy "élő" kép alkotását, ami egész életét meghatározó szenvedélyévé vált. A keresett ábrázolási módot egyfajta időtlenség jellemzi, amit a kitartó elméleti kutatáson alapuló – a különböző perspektívák és pillanatok egyidejű megörökítésének szándékával létrehozott – Hockney fotók és festmények is tükröznek. Az ember nem kívülről nézi a képet, mintha egy ablakon tekintene be, egyetlen pillanatra, egy szemszögből, hanem állandó mozgásban van és benne "él" az ábrázolt háromdimenziós térben. A David Hockney által alkalmazott fotókollázs technika szintén az életszerűbb ábrázolás célját szolgálja, amit most, saját megértésem alapján, megpróbálok magamra, s e hét fényképeire vonatkoztatni. De – a céltudatos Hockney-féle kutatással ellentétben – kevéssé átgondolt, inkább ösztönszerű választásokkal, mint ahogy e technika nem megfontolás alapján, hanem inkább véletlenszerűen, mondhatni átszivárgással jelent meg ezekben a fotóimban, a könyvből szerzett benyomások hatására.

[A Jean-Talon piacon / At the Jean-Talon market]

Jean-Talon, az egyik legnagyobb montreali piac - tetszik a színek, ízek, hangok gazdag kavalkádja. Ma reggel elkísértem férjemet, Kellyt, aki hetente egy-kétszer jön ide bevásárolni, és talán azért is, hogy egy kicsit húzza az időt, hiszen első regényén dolgozik…

Jean-Talon, one of the largest markets in Montreal; I like the riot of colors, tastes, and noise. This morning I accompanied Kelly, my husband, who comes here once or twice a week – to shop and, one might suspect, out of a bit of procrastination as well, as he is writing his first novel…

4 megjegyzés:

  1. Hockney nagyszerű személyiség és számomra a folyamatos művészi kutakodás, kísérletezés és fejlődés egyik élő példája.
    Van egy remek videó Hockney egy korábbi fázisából, az úszómedence képek kezdetéből. Valójában egy krízis feldolgozása és egy újrakezdés fantasztikus dokumentuma.
    A Bigger Splash a címe. Tetszeni fog!

    VálaszTörlés
  2. Miért van a retekre írva az hogy Québec? Egyébként Kelly regénye a piacon játszódik? Mert akkor legálisan tartózkodik ott heti kétszer. Egyébként nagyon tetszenek a képmontázsok, Eszter lányom is hasonlókat készit, majd megmutatom. Ira

    VálaszTörlés
  3. És van-e azoknak - az egyébként gyönyörű - zöldségeknek íze? Ezt a saját levemben kérdezem.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Planet Susannia - Hockney fantasztikus inspiracio szamomra is. Megnezem majd az A Bigger Splasht, koszi hogy felhivtad ra a figyelmemet. A 2009-ben keszult David Hockney: A Bigger Picture cimu video, amit az idei montreali art film fesztivalon lattam a rendezo kommentarjaval kiserve, szinten Hockney egyik, de joval kesobbi, kriziserol szol. Talan nem veletlen ez, lehet hogy az allando kutatas-kiserletezes egyik valsagbol a masikba uzi.

    Kedves Ira - Eloszor is, boldog szulinapot kivanok! A retek-rejtelynek konnyu a megoldasa: a retek quebeci, es a helyi termesztesu zoldseget-gyumolcsot itt buszken reklamozzak a piacon. Ami jo dolog, mert altalaban csak helyit veszunk ha lehet, persze csak a nyaron, telen meg importalt biot, mar ami van. Eszternek meg orulok, majd megbeszeljuk a montazs-elmeleteket es technikakat ha valaha hazajutok...

    Kedves "sajat leveben" - A kerdes nagyon is jogos, plane itt Eszak-Amerikaban. Az iz valtozo, de a helyi zoldsegek altalaban eleg jok, foleg a kistermesztoktol, akik frissen hozzak az igazi (nem szintetikus, kevesse vagy nem permetezett, es nem is teljesen tokeletes kinezetu) zoldseget a piacra. Peldaul a piaci paradicsom egeszen jo, ami nem konnyu errefele, a szupermarketi paradicsomnak se ize, se illata. Vannak nagyon jo gyumolcsok is, de nem mind, a sargabarackkal nagy gondok vannak peldaul, szerintem a mai huszeveseknek fogalmuk sincs hogy milyen izu egy "regimodi" sargabarack.

    VálaszTörlés