Harmincnegyedik hét - szombat


[
A Mérleg jegyében]

Mérleg havának utolsó napja. Közeledik a halottak napja: a halottvivő saroglyát, e négylábú ravatalt, Szent Mihály lovának mondja a paraszti hiedelem, ezen kísérik utolsó útjára a halottat. Gyékényesen gyakorta halottam, hogy aki nem vigyáz magára, felül Szent Mihály lovára, azaz hamarosan meghal. Az utolsó, az elmúlik gyakorta hangozhat el ez idő tájt. Elnyílnak az utolsó virágok, lehullanak az utolsó gyümölcsök és levelek. Elmúlik, ami Szent Györgytől Szent Mihályig, tavasztól őszig annyi jó volt. Átfordul az idő: négy hónap napfénytelen, ködös, szürke, sötét órák, hideg szelek, zord tél.

„Ami teremtetett, elmúlik... Mi tart örökké? Ház? Egyesség? Jelek? Kötések? Tudod: mindez nagyon mulandó. Sírtábláid is elenyésznek!” – íródik már 4 ezer évvel ezelőtt a Gilgames eposzban (Agyagtáblák üzenete) Enkidu, a barát siratásakor.


Az Utolsó ítéletről, a végső elszámolásról kellett volna írnom még Szent Mihály mérlege kapcsán, hiszen Mihály az Utolsó ítélet arkangyala, de váratlanul belefáradtam az elmúlt öt nap szimbólum rengetegében bolyongva emlékeim gazdagságába. Mindig is így volt, megtorpantam az utolsó pillanatban, így a megismerés lényege feltáratlan marad. Kérdések sokasága a megismerés lehetőségéről, a megismerőről, a megismertről; az ember valóban csak úgy képes eljutni önmagához, ha kilép önmagából? Mindig az egész lét után kérdeztem, így aztán sehova se jutottam (töredékek tökéletlen birtoklásához), maradt a nem-tudás. Megértés, józan ész, belátás? Végül is az Utolsó ítélet kapcsán oda lyukadtam volna ki, mint Gilgames: „A halál mindenhez hasonlít, de nem azonos semmivel.”

Van egy kedves képtípus, a 17–18. században terjedt el Dél-Németországban: Jézus, mint patikus. Kezében patikamérleget, mérőkanalat, mozsártörőt, mozsarat tartva rámutat a mennyei orvosságokat – hitet, reményt, szeretetet – tartalmazó patikaedényekre és a legtökéletesebb gyógyszerkönyvre, az evangéliumra (például nürnbergi gyógyszerkönyv, 1662). Annyi mindenem van, túl sok is; miért nincs nekem egy tisztes patikamérlegem?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése